
14 жовтня, набудуть чинності портові збори, спрямовані на морський сектор Китаю. Офіс торгового представника США («USTR») оголосив про ці збори в детальному повідомленні від 17 квітня 2025 року, але план включав 180-денний пільговий період. Пільговий період дозволяв власникам і операторам суден скоригувати свою діяльність та/або змінити місцезнаходження своїх суден, щоб мінімізувати вплив цих зборів.
У п'ятницю вранці Міністерство транспорту Китаю (MOT) оголосило, що Китай запровадить власні збори, спрямовані на судна, що мають зв'язки зі США. Китайські портові збори є прямою відповіддю «око за око» на збори USTR, які, за словами Китаю, «серйозно порушують фундаментальні принципи міжнародної торгівлі та морську угоду між Китаєм та США, спричиняючи серйозні порушення морської торгівлі між двома країнами». Ці китайські портові збори, які також набудуть чинності 14 жовтня та еквівалентні зборам USTR, що стягуються з суден, що належать/керуються Китаєм, призвели до хаосу на ринку танкерних перевезень. Схоже, що судноплавна галузь не вперше опинилася втягнутою в геополітичну штовханину між Сполученими Штатами та Китаєм.
Згідно з оголошенням Китайського технічного управління транспорту (MOT), «Спеціальний збір за портові послуги» стягуватиметься з таких категорій суден: (1) судна, що належать підприємствам, організаціям або фізичним особам США; (2) судна, що експлуатуються підприємствами, організаціями або фізичними особами США; (3) судна, що належать або експлуатуються підприємствами або організаціями, в яких підприємства, організації або фізичні особи США прямо чи опосередковано володіють 25% або більше акцій, прав голосу або місць у раді директорів; (4) судна, що плавають під прапором США, та (5) судна, побудовані у Сполучених Штатах. Рівні зборів, поетапне впровадження та додаткові положення (сплата лише в першому порту заходу та не більше п'яти разів на рік) точно відповідають положенням USTR (див. таблиці 1 та 3).
Які наслідки матимуть ці китайські збори? Кількість суден, що ходять під прапором США та/або побудовані в США, невелика, і вони рідко заходять до Китаю, тому вплив на ці категорії суден буде мінімальним. Однак збори також застосовуються до суден, що належать або експлуатуються американськими компаніями, організаціями чи фізичними особами. Що ще важливіше, вони поширюються на судна, що належать компаніям, у яких фізичні особи зі США прямо чи опосередковано володіють 25% або більше акцій компанії, включаючи права голосу та місця в раді директорів. Це має широкий спектр наслідків і може вплинути на багато державних судноплавних компаній, що котируються на фондових біржах США. Потенційний вплив є значним.
Наразі залишається незрозумілим, що буде далі. За словами одного з наших брокерів, ринок танкерів був «заморожений» після оголошення Китаю. Багато суден, на які може вплинути це правило, вже прямують до Китаю. Чи будуть вони звільнені від цих зборів, оскільки їхній графік операцій був запущений до оголошення, чи ні? Чи спробують власники змусити (китайських) фрахтувальників платити? Що кажуть з цього приводу партії фрахтувальників? Чи будуть тепер приватні неамериканські судновласники керувати ситуацією? Ринок VLCC вже підскочив після нових санкцій OFAC, які були спрямовані проти кількох китайських портів і терміналів через їхню роль у сприянні імпорту іранської сирої нафти до Китаю. Чи планується подальше підвищення фрахтових ставок?
На перший погляд, ці нові збори, якщо вони справді будуть впроваджені та застосовуватимуться у відповідному вигляді, ймовірно, завдадуть Китаю більше шкоди, ніж США, принаймні у короткостроковій перспективі. Підвищена невизначеність на ринку змусить власників, які ризикують потрапити під дію цих зборів, уникати китайських вантажів. Це обмежить пул доступних суден для китайських фрахтувальників і, ймовірно, означатиме вищі транспортні витрати на китайський імпорт. Нам доведеться почекати, щоб побачити, чи будуть ці заходи впроваджені і як. Згідно з їхньою заявою, «Міністерство транспорту Китаю сформулює та опублікує детальні заходи щодо впровадження у належний час». До 14 жовтня буде цікаво провести кілька днів.