Shandong Port Group заборонила танкерам, які перебувають під санкціями США, заходити в свої порти в східній китайській провінції, де розташовано багато незалежних нафтопереробних підприємств, які є найбільшими імпортерами нафти з країн, які перебувають під ембарго США, три трейдери сказав.
Провінція імпортувала близько 1,74 мільйона барелів на день (б/д) нафти з Ірану, Росії та Венесуели в минулому році, що становить близько 17% імпорту Китаю, показали дані відстеження суден від Kpler.
Якщо заборона буде введена в дію, трейдери додали, що заборона збільшить витрати на доставку для незалежних нафтопереробників у Шаньдуні, основних покупців пільгової санкційної сирої нафти з трьох країн.
Минулого місяця Вашингтон запровадив нові санкції проти компаній і тіньового флоту , які займаються іранською нафтою. Очікується, що новообраний президент Дональд Трамп, який вступить на посаду 20 січня, посилить санкції проти Ірану, як це було під час його першої адміністрації.
Заборона може уповільнити імпорт до Китаю, найбільшої у світі країни-імпортера нафти, кажуть трейдери.
Повідомлення порту Шаньдун, видане в понеділок, було отримано від двох трейдерів і підтверджено третім. Він забороняє портам докувати, розвантажувати або надавати суднові послуги суднам зі списку Управління контролю за іноземними активами, яким керує Міністерство фінансів США.
Порт Шаньдун контролює основні порти на східному узбережжі Китаю, включаючи Циндао, Жічжао та Яньтай, які є основними терміналами для імпорту нафти, що потрапила під санкції.
Порт Шаньдун не відповів на дзвінки або електронний лист від Reuters із проханням прокоментувати.
У другому повідомленні у вівторок, яке також переглянуло Reuters, порт Шаньдун заявив, що очікує, що заборона на судноплавство матиме обмежений вплив на незалежні нафтопереробні підприємства, оскільки більшість санкційної нафти перевозиться на танкерах, які не потрапили під санкції.
Заборона надійшла після того, як на початку січня в порту Яньтай розвантажився танкер Eliza II, який потрапив під санкції, йдеться в повідомленні.
У грудні вісім дуже великих нафтових суден, місткістю по два мільйони барелів кожен, вивантажили переважно іранську нафту в Шаньдуні, показали оцінки танкерного трекера Vortexa.
Серед суден Phonix, Vigor, Quinn і Divine, на всі які накладено санкції Міністерства фінансів США.
Активний тіньовий флот, що транспортує іранську, російську та венесуельську нафту, оцінюється приблизно в 669 танкерів, сказала Мішель Візе Бокманн, головний аналітик групи морських даних Lloyd's List Intelligence.
З цієї загальної кількості 250-300 танкерів зазвичай брали участь у транспортуванні російської нафти, за винятком найбільшого оператора Ірану NITC і провідної танкерної групи Росії Совкомфлот, додала вона.
У період з жовтня по грудень Міністерство фінансів США наклало санкції на 35 танкерів, які, за його словами, були частиною «примарного флоту» Ірану, за винятком суден, якими керує NITC. На початку 2024 року Вашингтон наклав окремі санкції на "Совкомфлот".
Джерела Reuters повідомили Reuters цього тижня, що адміністрація Байдена планує накласти санкції на понад 100 танкерів, які перевозять російську нафту.
За словами трейдерів, перехід на використання несанкціонованих суден може збільшити витрати для нафтопереробників у Шаньдуні, які борються з низькою маржою та млявим попитом.
Акції провідного танкерного оператора Frontline підскочили понад 9% у вівторок після новин про заборону порту з очікуваним скороченням доступності танкерів.
Міністерство оборони США повідомило в понеділок, що додало найбільшу судноплавну компанію Китаю COSCO до списку компаній, які, за його словами, працюють з китайськими військовими, що може стримати використання танкерів COSCO фрахтувальниками та збільшити герметичність найнятих суден, повідомили аналітики судноплавства у вівторок.
Минулого місяця ціна іранської сирої нафти, що продається до Китаю, досягла найвищого рівня за останні роки, оскільки нові санкції США посилили транспортні можливості та підвищили витрати на логістику.
Іранські плавучі сховища сирої нафти зросли до 12-місячного максимуму в 20 мільйонів барелів, і іранський експортний флот відносно розтягнутий з високим рівнем експорту на судно. Минулого тижня аналітики Goldman Sachs заявили, що це історично пов’язано з подальшим падінням експорту сирої нафти з Ірану.
Інвестиційний банк очікує, що до другого кварталу 2025 року пропозиція нафти в Ірані впаде на 300 000 барелів на добу до 3,25 млн барелів на добу.
Ціни на російську нафту, які зросли приблизно до дворічного максимуму , можуть залишатися підтриманими, оскільки адміністрація Байдена планує накласти додаткові санкції на Москву через її війну проти України.