
Нещодавнє підписання Китаєм і Німеччиною Конвенції ООН про договір міжнародного залізничного перевезення вантажів знаменує собою важливий крок до досягнення ефективних залізничних вантажних перевезень у Європі та Азії та за їх межами. Нідерланди і Того також підписали Конвенцію, тоді як багато інших країн висловили свою зацікавленість у цьому. Це демонструє переваги Конвенції, яка дозволяє застосовувати єдиний, простий і зрозумілий правовий режим, який зосереджується на основних аспектах залізничного вантажного транспорту, охоплюючи весь транспортний маршрут від приміщень вантажовідправника до приміщень вантажоодержувача, поєднуючи дві існуючі системи. Завдяки цьому уніфікованому режиму Конвенція дозволяє уникнути кількох систем та їхніх різних вимог, що, у свою чергу, сприяє зміцненню правової визначеності, мінімізації адміністративного тягаря та зменшення витрат.
Без цього уніфікованого режиму залізничний транспорт історично перебував у невигідному становищі порівняно з іншими видами транспорту, оскільки він регулювався двома міжнародними режимами, кожен із власним набором правил щодо договірного права на вантажні перевезення, які контролювали Міжурядова організація міжнародних залізничних перевезень (OTIF) у Західній Європі та Організація співробітництва між залізницями у Східній Європі та Азії.
Конвенція, яка була прийнята Робочою групою ЄЕК ООН із залізничного транспорту в листопаді 2023 року і наразі відкрита для приєднання всіх держав-членів ООН, усуває цю прогалину та дозволяє компаніям, які перевозять вантажі залізницею, обирати міжнародно стандартизовані правила оформлення договорів фрахту.
Підписання Конвенції Китаєм, Німеччиною, Нідерландами та Того є першим кроком у сприянні вступу Конвенції в силу, що усуне конкурентні недоліки залізничного вантажного транспорту та сприятиме збільшенню обсягу вантажів між Європою та Азією залізницею.
Крім того, враховуючи те, що залізничні вантажні перевезення викидають у 5,7 разів менше парникових газів (ПГ) на ткм, ніж автомобільні перевезення, вступ Конвенції в силу посилить боротьбу з кліматом у транспортному секторі.